Rekenen

Studie-aRT biedt hulp bij rekenen voor iedereen van 11 jaar en ouder. Bovendien doet Studie-aRT  gespecialiseerd handelingsgericht onderzoek en biedt het op de persoon afgestemde hulp bij rekenproblemen. We kijken naar wat er wel goed gaat en bouwen van daaruit verder.

Rekenen onder spanning gaat niet zo goed. Daarom doen we ons best om ervoor te zorgen dat je je tijdens het onderzoek en de begeleiding goed op je gemak voelt.

Een slimme aanpak is belangrijk
bij het opbouwen van je rekenniveau.

Tijdens de begeleiding werk je aan rekenstrategieën. Dat betekent: werken aan een slimme aanpak. Bij de begeleiding kan uit twee mogelijkheden gekozen worden: remedial teaching (rt) of een combinatie van pre-teaching en rt.

 

Twee mogelijkheden voor individuele begeleiding

1. Starten vanaf de basis: remedial teaching (rt)

Heb je een flinke rekenachterstand? Dan doen we na de intake een uitgebreid rekenonderzoek. Na analyse van de onderzoeksgegevens maken we een werkplan en ga je met een-op-een begeleiding aan je basisrekenvaardigheden werken. Bij ieder rekenonderdeel krijg je stap voor stap uitleg.  De uitleg is kort, duidelijk en afgestemd op jouw situatie. De rekenoefeningen maak je eerst onder begeleiding. Dan ga je steeds meer zelf aan de slag. Je leert allerlei strategieën en krijgt hulpbladen met denkstappen. Er is ook aandacht voor herhaling. Zo kom je op een steeds hoger niveau.

2. Voorbereiden op examentoetsen met rekenen (pre-teaching)

Vind je bepaalde onderdelen van de rekenstof op school moeilijk en wil je je goed voorbereiden op een examentoets met rekenen? Na intakegesprek en analyse van jouw gegevens biedt Studie-aRT je pre-teaching. Dan krijg je van tevoren hulp bij rekenstof die je later op school aangeboden krijgt. Zo merk je dat je op school met meer zelfvertrouwen aan de slag kunt gaan. En als het tijdens de begeleiding nodig blijkt om de rekenbasisvaardigheden aan te pakken via remedial teaching, dan kan dat. Tot je weer verder kunt werken op jouw opleidingsniveau.

Studie-aRT geeft ook remedial teaching voor wiskunde.